Jak rozmawiać o uchodźcach i migrantach w szkole? To pytanie, które często zadają nam nauczyciele i nauczycielki. Sami też się nad nim zastanawiamy, dlatego zainicjowaliśmy projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach". Na tej stronie znajdziesz szereg ciekawych materiałów edukacyjnych merytorycznych, metodycznych, w tym scenariuszy zajęć, które pomogą Ci się przygotować do prowadzenia rozmów z młodzieżą.Jak rozmawiać o uchodźcach i migrantach w szkole? To pytanie, które często zadają nam nauczyciele i nauczycielki. Sami też się nad nim zastanawiamy, dlatego zainicjowaliśmy projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach". Na tej stronie znajdziesz szereg ciekawych materiałów edukacyjnych merytorycznych, metodycznych, w tym scenariuszy zajęć, które pomogą Ci się przygotować do prowadzenia rozmów z młodzieżą.

Krótka Treść: 

Rozpoczynając z uczniami i uczennicami rozmowę na temat migracji ludności i zjawiska uchodźstwa, warto zwrócić uwagę na emocje, które jej towarzyszą. Jak o nie zadbać na lekcji i podczas spotkań Klubu Dobrej Rozmowy? Co można zrobić, by było łatwiej i skuteczniej?

10 porad – jak rozmawiać o uchodźcach (i wzajemnie się słuchać)?

Temat przyjęcia przez Polskę uchodźców i uchodźczyń z Syrii ujawnił, jak trudno o dobrą rozmowę. Jak rozmawiać, aby dyskusja zbliżała, a nie oddalała?

Co zrobić by postrzeganie bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe w kontekście rozmowy o uchodźcach?

Rozmowa o uchodźcach nie jest zazwyczaj miłą pogawędką na neutralny temat. Porusza ona wątek silnie stereotypizowany. Z jednej strony samo zjawisko uchodźstwa obrośnięte jest mitami i niepozbawione uprzedzeniowych skojarzeń. 

Praca z emocjami towarzyszącymi rozmowom o uchodźcach

Rozpoczynając rozmowę na temat migracji i uchodźstwa, warto zwrócić uwagę na emocje, które jej towarzyszą. Dowiedź się, jak o nie zadbać, prowadząc rozmowę z młodzieżą. Co można zrobić, by było łatwiej i skuteczniej?

Jak rozmawiać o uchodźcach? (kwestia języka). Komentarz do scenariuszy lekcji

 Zastanów się nad kwestią roli języka w kształtowaniu postaw i wartości podczas rozmów o sytuacji uchodźców i uchodźczyń. Materiał stanowi komentarz metodyczny Dominiki Cieślikowskiej do scenariusza bazowego "Rozmowa o uchodźcach w Polsce".

Jak rozmawiać o uchodźcach? (jak się przygotować?). Komentarz do scenariuszy lekcji

Dowiedź się, w jaki sposób przygotować się do prowadzenia rozmów o sytuacji uchodźców i uchodźczyń z młodzieżą oraz poznaj potencjalne źródła konfliktu przy poruszaniu tej tematyki. Materiał stanowi komentarz metodyczny Dominiki Cieślikowskiej do scenariusza bazowego "Rozmowa o uchodźcach w Polsce".

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

MATERIAŁY MERYTORYCZNE

SCENARIUSZE

Emocje i uczucia

Nie powinno się unikać kwestii emocji, bo jak napisał Zygmunt Freud: „Niewyrażone emocje nigdy nie umierają. Zostają zakopane żywcem, aby powrócić później w znacznie gorszej formie”. Jak zatem prowadzić rozmowę o sytuacji uchodźców, by zapanować nad klasą, przeprowadzić ją przez cały proces rozmowy i jeszcze zadbać o siebie?

Strony