GODZINA WYCHOWAWCZA

 

Scenariusz zajęć "Moc poznawania kultur". Autorka: Malina Baranowska-Janusz

Zajęcia przybliżą temat kultury i kontaktów międzykulturowych. Młodzież będzie mogła zastanowić się czym jest kultura, jak postrzegamy swoją i odmienne kultury oraz dlaczego tak jest i co na to wpływa. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice dowiedzą się jakie mniejszości mieszkają w Polsce.

 

 

 

Scenariusz zajęć „Każdy człowiek ma prawo do życia, wolności i bezpieczeństwa swej osoby” Autorka: Małgorzata Rusiłowicz

Celem zajęć jest przybliżenie uczniom i uczennicom zagadnień związanych z wybranymi aktami międzynarodowego prawa dotyczącego praw człowieka i uchodźców oraz przełamanie stereotypów i uprzedzeń związanych z przyjmowaniem i udzielaniem wsparcia oraz pomocy uchodźcom.

 

 

 

Ćwiczenie: Koncepcjomierz, czyli miernik koncepcji. Autorka: Elżbieta Kielak. 

Ćwiczenie zaczerpnięte z publikacji „Rozmawiajmy o uchodźcach. #Razem dla Pokoju”, opracowanej w ramach projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Globalnie – lokalnie o migracjach” współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2016 roku, a także dzięki środkom Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności w ramach Programu „Szkoła Ucząca Się”, Warszawa 2016.

Ćwiczenie może stanowić rozgrzewkę na rozpoczęcie zajęć lub lekcję samą w sobie. Metoda umożliwia nauczycielkom i nauczycielom moderację dialogu, którego celem jest odpowiedzenie na ważne i interesujące z punktu widzenia młodych ludzi pytania. W ramach ćwiczeń osoby uczestniczące mają możliwość poznania różnych opinii i poglądów, a także zbadać zagadnienia i wyzwania współczesnego świata. Ćwiczenie polega na szeregowaniu i porządkowaniu zagadnień. Układanie kart z zapisanymi stwierdzeniami dotyczącymi danego tematu w określonym porządku, np. od najważniejszego do najmniej ważnego zachęca osoby uczestniczące do zadawania wielu pytań.