Program realizowany przez:
KLUB ROZMOWY
KLUB ROZMOWY
Czym jest Klub Dobrej Rozmowy „Punkty widzenia”?
Klub Dobrej Rozmowy „Punkty widzenia” to inicjatywa realizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego Rozmawiajmy o uchodźcach, którego celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w podejmowaniu rozmów z młodzieżą o sytuacji uchodźców i uchodźczyń oraz o współczesnych procesach migracyjnych, a także o wartościach i postawach, które są bliskie młodym ludziom.
Cele Klubu Dobrej Rozmowy „Punkty widzenia”:
- oddanie młodzieży głosu i zachęcenie do poruszania w rozmowach tematyki migracji i uchodźstwa w kontekście wyzwań współczesnego świata
- wsparcie uczniów i uczennic w doskonaleniu umiejętności wymiany opinii, argumentowania, słuchania tego, co mają do powiedzenia osoby o różnych światopoglądach, także innych od naszego
- umożliwienie bliższego poznania się w grupie
- ułatwienie pozostania w dobrych relacjach w grupie niezależnie od poglądów jej członków i członkiń.
Do zakładania Klubów Dobrej Rozmowy zapraszamy nauczycieli i nauczycielki wraz z młodzieżą ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych oraz innych instytucji edukacyjnych (również nieformalnych).
Czy zadaliście sobie kiedyś pytanie: Czy w naszej szkole jest czas i miejsce na to, by ze sobą rozmawiać? W społeczności szkolnej wiele się dzieje, pojawiają się nowe „gorące” tematy – zarówno szkolne, jaki i te szersze jak aktualna sytuacja na świecie (w tym np. sytuacja uchodźców). Ale czy rzeczywiście się o tym rozmawia? Hmm… Na lekcjach zdobywa się wiedzę, analizuje nowe zagadnienia, a zwykle brakuje czasu i możliwości na dyskusje i refleksje. Skoro tego brakuje, to może warto spróbować to zmienić i założyć Klub Dobrej Rozmowy? Jeśli jest kółko matematyczne, przyrodnicze czy teatralne, to czemu nie stworzyć takiego, którego głównym celem jest rozmowa i wymiana opinii?
Klub Dobrej Rozmowy „Punkty widzenia” to szansa dla uczniów i uczennic, by:
- przeanalizować zjawisko migracji z różnych perspektyw i punktów widzenia
- nauczyć się tego, jak słuchać, i co robić, by być wysłuchanym
- wzmocnić umiejętność krytycznego myślenia (nie krytyki, ale analizy i świadomego odbioru innych opinii)
- nauczyć się otwartości na odmienne od naszych poglądy (nie zgadzamy się ze sobą w danej sprawie, ale pozostajemy kumplami/kumpelkami)
- przygotować się do współpracy i wspólnego działania w grupie rówieśników i rówieśniczek
- dowiedzieć się więcej o sobie oraz o kolegach i koleżankach.
Dlaczego warto rozmawiać o migracjach?
- Migracje i uchodźstwo to jedne z największych wyzwań współczesnego świata, które będą stawać się coraz powszechniejsze. Warto o nich rozmawiać, aby lepiej rozumieć zmiany, jakie wokół nas zachodzą: zarówno te w skali globalnej – kiedy obserwujemy w mediach szlak migracyjny osób opuszczających ogarnięte wojną Syrię, Somalię lub Jemen, czy w skali lokalnej – kiedy pojawiają się nowi sąsiedzi, którzy mówią w innym niż nasz języku, czy kiedy koleżanka z klasy wyjeżdża z rodzicami na stałe za granicę.
- Aby uczyć się wyszukiwać wiarygodne, rzetelne informacje i samodzielnie wyrabiać sobie zdanie na tematy, które budzą skrajne emocje. Rzetelna rozmowa pozwala zrozumieć różnorodne stanowiska i ukazuje wiele perspektyw – świat nie jest przecież czarno-biały, a my nie musimy we wszystkim się ze sobą zgadzać, żeby nadal się lubić, cenić i traktować z szacunkiem.
Jak założyć Klub i o czym rozmawiać?
- W przewodniku dla młodzieży pt. "Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy" znajdziesz wskazówki jak krok po kroku zorganizować Klub Dobrej Rozmowy, jak planować przebieg spotkań oraz propozycję tematów do dyskusji wraz z materiałami pomocniczymi.
- Bank tematów i materiałów edukacyjnych, w tym gotowe scenariusze zajęć poruszających tematykę migracyjną znajdziesz w ZAKŁADCE SCENARIUSZE -ponad 40 scenariuszy przedmiotowych https://migracje.ceo.org.pl/content/scenariusze oraz w ZAKŁADCE KLUBOWE MATERIAŁY https://migracje.ceo.org.pl/klubowe-materialy.
Nauczycielu, Nauczycielko - Klub należy do młodzieży
Klub Dobrej Rozmowy jest dziełem uczniów i uczennic, a rola opiekuna lub opiekunki polega na zachęceniu ich do rozmowy na temat uchodźców i uchodźczyń, czy szerzej migracji – niezależnie od poglądów – i na wsparciu ich w stworzeniu przestrzeni do rozmów pełnych szacunku. Zachęcamy Cię do wykorzystywania materiałów edukacyjnych i inspiracji na tematy związane z migracjami i uchodźstwem, które znajdują się na stronie internetowej projektu Rozmawiajmy o uchodźcach: www.migracje.ceo.org.pl.