Lekcja opiera się na porównaniu materiałów z różnych mediów dotyczących tego samego wydarzenia – ataku terrorystycznego pod Nanga Parbat w 2013 r. Zajęcia są okazją do zastanowienia się nad rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej. Krótkie informacje prasowe zostaną zestawione z fragmentami reportażu Tomka Michniewicza „Strach“. Młodzież wypracuje metody pozwalające unikać manipulacji ze strony mediów. 

Lekcja dotyczy uczuć i emocji, które mogą towarzyszyć uchodźcom i uchodźczyniom. Zajęcia mają na celu zwiększenie poczucia solidarności z uchodźcami, rozbudzenie wśród uczniów i uczennic uczucia empatii. 

Scenariusz kładzie nacisk na pozytywne relacje międzyludzkie, które pozwalają przetrwać bohaterom/bohaterkom w traumatycznych sytuacjach życiowych. Przybliża młodzieży konflikt w Sudanie oraz pokazuje sposoby pomagania uchodźcom i związane z tym wyzwania.

Warsztaty oparte na filmie Janusza Zaorskiego „Szczęśliwego Nowego Jorku” oraz filmikach powstałych w ramach kampanii #JestemMigrantem, przygotowanych przez Międzynarodową Organizację do Spraw Migracji (IOM) we współpracy z Media Interactive Center (Media IC). 

Celem lekcji jest między innymi zrozumienie położenia uchodźców i uchodźczyń, także dzieci, rozpoczynających życie z dala od swojego domu. Główną część lekcji stanowi ćwiczenie metodą dramy na podstawie opowiadania „Czarny koc”. 

Scenariusz nawiązuje do wiersza Tadeusza Różewicza „List do ludożerców” i stanowi propozycję kontynuacji rozważań na temat utworu w kontekście kryzysu postaw obywatelskich wobec uchodźców przybywających do Europy z terenów objętych konfliktami zbrojnymi. 

Lekcja jest poświęcona analizie wiersza Stanisława Barańczaka „Garden party”. Nauczyciel/nauczycielka wykorzystuje kontekst biograficzny i kontekst historyczny (stan wojenny, emigracja polityczna Polaków). Sytuacja liryczna wiersza zostaje zestawiona z sytuacją, w której znajdują się uchodźcy i uchodźczynie z Syrii. 

Na lekcji przeprowadzona zostanie analiza i interpretacja „Psalmu” Wisławy Szymborskiej. Będzie to okazja do tego, aby porozmawiać z uczniami i uczennicami na temat istoty granicy państwowej oraz migracji, również w kontekście kryzysu postaw obywatelskich wobec sytuacji uchodźców i uchodźczyń. 

Ćwiczenie może stanowić rozgrzewkę na rozpoczęcie zajęć lub lekcję samą w sobie. Metoda umożliwia nauczycielkom i nauczycielom moderację dialogu, którego celem jest odpowiedzenie na ważne i interesujące z punktu widzenia młodych ludzi pytania. W ramach ćwiczeń osoby uczestniczące mają możliwość poznania różnych opinii i poglądów, a także zbadać zagadnienia i wyzwania współczesnego świata. Ćwiczenie polega na szeregowaniu i porządkowaniu zagadnień. Układanie kart z zapisanymi stwierdzeniami dotyczącymi danego tematu w określonym porządku, np. od najważniejszego do najmniej ważnego zachęca osoby uczestniczące do zadawania wielu pytań.

Zajęcia przybliżą temat kultury i kontaktów międzykulturowych. Młodzież będzie mogła zastanowić się czym jest kultura, jak postrzegamy swoją i odmienne kultury oraz dlaczego tak jest i co na to wpływa. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice dowiedzą się jakie mniejszości mieszkają w Polsce.

Strony