Program realizowany przez:
Jak dołączyć?
Zgłoś się do kursu internetowego „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek". To pierwszy krok do dołączenia do grupy nauczycieli i nauczycielek wspierających młodzież w prowadzeniu rozmów na ważne, aktualne społeczne tematy.
- Interesujesz się bieżącymi wydarzeniami na świecie i chcesz, żeby Twoi uczniowie i uczennice wiedzieli, jak krytycznie analizować przekazy medialne oraz podjęli refleksję na temat własnych opinii i postaw ?
- Marzy Ci się poprowadzenie zajęć, podczas których młodzież będzie uczyła się ze sobą dyskutować na ważne społecznie tematy i wzajemnie słuchać swoich argumentów ?
- Chcesz rozszerzyć swój repertuar narzędzi pracy o metodę storytellingu, pracując z ciekawymi filmikami i gotowymi scenariuszami zajęć?
KURS ONLINE DLA NAUCZYCIELI I NAUCZYCIELEK
DOŁĄCZ DO BEZPŁATNEGO KURSU ONLINE "I AM EUROPEAN: HISTORIE I FAKTY O MIGRACJACH NA XXI WIEK"
WPROWADZENIE
Głównym celem kursu "I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek" jest przybliżenie młodzieży tematów i zagadnień związanych ze zjawiskiem współczesnych migracji oraz kształtowanie w uczniach i uczennicach umiejętności dyskutowania na społecznie ważne tematy. Migracje to złożony proces, towarzyszący ludzkości od zawsze. Składają się na niego losy całych społeczności, jak i historie pojedynczych osób. W związku z wielowymiarowością tego zjawiska, oprócz przekazywania wiedzy na temat migracji, niezwykle ważne jest aby kształtować – zarówno u młodzieży, nauczycieli i nauczycielek, jak i nas samych wrażliwość społeczną, umiejętność krytycznego myślenia i wyrażania opinii w oparciu o fakty. Mamy nadzieję, że wspólnie będziemy się uczyć, jak ze sobą rozmawiać, jak się słuchać i otwierać na poglądy innych ludzi. Wierzymy, że ma to kluczowe znaczenie w kształceniu obywatelskim i dbaniu o poziom debaty publicznej.
Uważamy także, że istnieje potrzeba, aby w dyskusjach na temat migracji oddawać również głos samym migrantom i migrantkom. Dlatego ważnym elementem kursu będą osobiste historie osób imigrujących, jak i emigrujących. Chcemy przedstawiać ich perspektywę oraz zachęcić nauczycieli i nauczycielki do wykorzystywana metody strorytellingu w pracy z młodzieżą w temacie współczesnych migracji. Szczególną uwagę kadry pedagogicznej chcielibyśmy zwrócić na audiowizualne formy storytellingu. W ofercie kursu proponujemy korzystanie z naszych filmów edukacyjnych, które uatrakcyjnią lekcje z uczniami i uczennicami w warunkach edukacji zdalnej oraz pomogą wzbudzić ich zainteresowanie tematem migracji.
Zobacz trailer do jednego z filmów edukacyjnych pt. "Opowieści o migracjach", który proponujemy w kursie.
Podczas przekazywania dzieciom i młodzieży faktów, informacji i definicji, warto odnosić się do wyobraźni słuchających. Przenosić ich w świat poruszanych zagadnień, angażować myśli i emocje, aby łatwiej było im zrozumieć i zapamiętywać wykładane treści. Ufamy, że pokazywanie procesów społecznych także przez pryzmat ludzkich losów pomaga lepiej zrozumieć ich wielowymiarowość, ale także kształtować postawy empatiii i solidarności wobec osób będących cześcią naszych społeczności.
Migracje stanowią jedno ze współczesnych wyzwań globalnych. Warto uczyć się analizować to zjawisko i rozmawiać o nim z młodymi ludźmi.
JAK TO DZIAŁA?
Zgłaszasz się do kursu internetowego „I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek". To pierwszy krok do dołączenia do grupy nauczycieli i nauczycielek wspierających młodzież w prowadzeniu rozmów na ważne aktualne społecznie tematy. Zarejestrować się może każdy nauczyciel/ka, pedagog/żka, psycholog/żka, bibliotekarz/ka ze szkoły podstawowej (klasa VI-VIII) i szkoły ponadpodstawowej. Zapraszamy do zgłaszania się z drugim nauczycielem/ką wspierającym. Warto zachęcić do udziału w kursie innych nauczycieli i nauczycielki. Bądźcie dla siebie nawzajem wsparciem i inspiracją, Wzajemna wymiana doświadczeń może zaowocować ciekawymi pomysłami i inicjatywami szkolnymi. FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY [kliknij] Rejestracja trwa do 14 lutego 2021 r. REGULAMIN [kliknij] |
Bierzesz udział w kursie internetowym w którym rozwijasz swoją wiedzę i umiejętności w zakresie:
i w oparciu o gotowe scenariusze, karty pracy, krótkometrażowe filmy edukacyjne udostępnione w kursie, prowadzisz stacjonarnie lub online :
|
Podczas szkoleń online na temat wykorzystania narzędzia storytelling w edukacji o migracjach dowiesz się:
Poznajesz innych nauczycieli i nauczycielki z całej Polski, osoby które chcą wprowadzać nową jakość do swoich zajęć szkolnych. |
Odbierasz certyfikat kursu obejmującego 40 h doskonalących warsztat nauczyciela i nauczycielki, potwierdzający Twoje zaangażowanie w realizację kursu internetowego i aktywność podczas szkoleń online, oraz wsparcie uczniów i uczennic w zdobywaniu umiejętności prowadzenia pełnych szacunku rozmów na często trudne, aktualne tematy. |
Icons made by catkuro from www.flaticon.com
Możesz zadać sobie pytanie:
- Dlaczego warto poruszać z młodzieżą zagadnienia związane z migracjami ludności?
- Dlaczego sposobem na to jest rozmowa podczas której młodzież analizuje i dzieli się różnymi punktami widzenia?
Migracje i uchodźstwo to jedne z największych wyzwań współczesnego świata, a do tego zjawiska, które będą coraz powszechniejsze. Warto o nich rozmawiać, aby lepiej rozumieć zmiany, jakie wokół nas zachodzą: zarówno te w skali globalnej – kiedy obserwujemy w mediach szlak migracyjny osób opuszczających ogarnięte wojną Syrię, Somalię lub Jemen, czy w skali lokalnej – kiedy pojawiają się nowi sąsiedzi, którzy mówią w innym niż nasz języku, czy kiedy koleżanka z klasy wyjeżdża z rodzicami na stałe za granicę.
Migranci i migrantki wpływają na gospodarkę, społeczeństwo i kulturę danego kraju. Aby w pełni rozumieć sytuację i złożoność tego wzajemnego oddziaływania, warto zastanawiać się nad czynnikami, które wpływają na procesy migracyjne. Skąd się bierze migracja zarobkowa? Dokąd udają się migranci i migrantki w poszukiwaniu zatrudnienia? Kim są uchodźcy? Dokąd i dlaczego Polacy i Polki emigrowali w przeszłości? Dokąd emigrują dzisiaj?
W 2019 r. liczba osób uciekających od wojny, prześladowań i konfliktów przekroczyła 70 milionów, z czego prawie 26 milionów to uchodźcy i uchodźczynie. To najwyższy poziom odnotowany przez Agencję ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) w prawie 70 – letniej historii jej działalności.
Warto, aby młodzi ludzie wraz ze swoimi opiekunami i opiekunkami znaleźli w szkole przestrzeń do wyważonej, prowadzonej w atmosferze szacunku rozmowy na temat, który od ponad kilku lat ma szczególne miejsce w debacie publicznej. Obecność lub potencjalna możliwość obecności migrantów i migrantek oraz uchodźców i uchodźczyń w Polsce budzi w nas różne emocje i postawy – lęk i niepewność, empatię i ciekawość, czasem niechęć lub wręcz nienawiść, a czasem – entuzjazm i chęć angażowania się w działania w tym zakresie. Często te różne emocje funkcjonują w nas równolegle, dlatego tym bardziej warto odkrywać, jakie wartości stoją za naszymi przekonaniami, i w jaki sposób każdy z nas je rozumie.
Patrzenie na zjawiska z perspektywy globalnej jak i lokalnej nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania naszych czasów, ale daje możliwość wsparcia młodych ludzi, aby stali się świadomymi obywatelami świata, którzy kwestionują świat i są oddani swoim ideałom.
DZIĘKI WYKORZYSTANIU NASZYCH INTERAKTYWNYCH METOD PRACY ROZWINIESZ WŚRÓD SWOICH UCZNIÓW I UCZENNIC KOMPETENCJE:
-
analitycznego i krytycznego myślenia oraz refleksji nad źródłem własnych przekonań
-
prowadzenia rozmów w atmosferze dialogu i wzajemnego szacunku
-
kompetencje społeczne i obywatelskie sprzyjające budowaniu kultury włączającej oraz postaw otwartości i empatii
WSPÓLNIE POSZUKACIE ODPOWIEDZI NA PONIŻSZE PYTANIA:
-
Jakie są rodzaje migracji?
-
Dlaczego ludzie migrują? Dlaczego ludzie migrują do Europy?
-
Skąd pochodzą osoby migrujące do Polski? Jak wygląda ich życie na co dzień?
-
W jaki sposób doświadczenie migracyjne wpływa na tożsamość? Czy w mojej rodzinie są osoby z doświadczeniem migracyjnym?
-
Skąd wiem to co wiem w temacie migracji? Jak kształtują się nasze opinie i poglądy?
-
Jak włączać osoby z doświadczeniem migracyjnym do rozmowy o migracjach? Czego możemy się wzajemnie nauczyć?
-
Jak można rozmawiać w szkole o migracjach oraz na inne trudne tematy w atmosferze szacunku?
-
i wiele, wiele innych
Biorąc udział w kursie online "I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek" wzmocnisz swój warsztat pracy wychowawczej
-
Poszerzysz wiedzę na temat współczesnych procesów migracyjnych poprzez materiały merytoryczne oraz historie osobiste migrantów i migrantek, którą będziesz mógł/mogła wykorzystać do rozmów z młodzieżą na temat migracji
-
Poddasz refleksji zagadnienia takie jak tożsamość lokalna, regionalna i globalna. Wzmocnisz się w roli nauczyciela/nauczycielki wspierającego młodzież przy omawianiu trudnych zagadnień globalnych
-
Dowiesz się czym jest storytelling oraz jak wyszukiwać historie osobiste (pisane, filmowe, obrazkowe i inne) i wykorzystywać je jako narzędzie do pracy z młodzieżą w tematyce migracyjnej
-
Dowiesz się jak Twoja szkoła może angażować się w budowanie dialogu ze społecznościami migranckimi
-
Wyposażysz swoich uczniów i uczennice w wiedzę oraz materiały, które pomogą im lepiej zrozumieć zjawisko migracji ludności w kontekście globalnym i polskim, co wpłynie na ich większą wrażliwość społeczną.
-
Rozwiniesz u uczniów kompetencje samoświadomości, umiejętności słuchania i wyrażania swoich poglądów, prowadzenia dialogu oraz podejmowania rozmowy na trudne i kontrowersyjne tematy w atmosferze wzajemnego szacunku.
Dołącz do projektu "I am European: Historie i fakty o migracjach na XXI wiek". To pierwszy krok do dołączenia do grupy nauczycieli/ek wspierających młodzież w prowadzeniu rozmów na ważne aktualne społecznie tematy!
FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY [kliknij]
Pytania prosimy kierować do koordynatorki projektu: Julii Godorowskiej (julia.godorowska@ceo.org.pl).
Program jest prowadzony dzięki środkom otrzymanym przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności w ramach programu „Szkoła Ucząca Się” oraz „I am European. Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” finansowanego ze środków Komisji Europejskiej.