Pakiet ekspercki "Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole" opracowany w ramach ogólnopolskiego projektu „Rozmawiamy o uchodźcach. Moc kultur w szkole”. W polskich szkołach zwiększa się liczba dzieci cudzoziemskich oraz polskich dzieci, które wróciły z emigracji. W związku z tym nasila się potrzeba wspierania całej społeczność szkolnej w odnalezieniu się w tej sytuacji. Nie tylko dzieci cudzoziemskie, ale też kadra pedagogiczna, rodzice oraz dzieci polskiego pochodzenia muszą nauczyć się funkcjonować w różnorodnym kulturowo środowisku.

Prezentowany Pakiet ekspercki to zestaw pięciu materiałów metodycznych, w których znajdują się praktyczne wskazówki na temat tego, w jaki sposób szkolna kadra pedagogiczna może współpracować ze sobą na rzecz wsparcia ucznia/uczennicy z doświadczeniem migracyjnym i budowania integracji w wielokulturowej społeczności szkolnej.

 

LINK DO PUBLIKACJI [kliknij]

 

 W Pakiecie eksperckim znajdują się wskazówki i inspiracje dla:

Wskazówki metodyczne, które pomogą w diagnozie szkoły pod kątem otwartości i włączania tematyki wielokulturowej.  Propozycja prostych rozwiązań, które można wprowadzić w szkole, by wzmocnić współpracę grona pedagogicznego oraz pracowników i pracowniczki szkoły, a także kierunki dalszego rozwoju w tym zakresie.

Materiał metodyczny, w którym znajdują się gotowe do wykorzystania ćwiczenia i materiały źródłowe do pracy z całą klasą nad umiejętnością akceptacji osób odmiennych kulturowo i nad procesem integracji, a także do pracy z osobą z doświadczeniem migracyjnym na zajęciach m.in. języka polski, historii, wiedzy o społeczeństwie.

Materiał metodyczny, który wesprze w budowaniu integracji wielokulturowego zespołu klasowego, w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych na tle kulturowym, a także w udzielaniu pomocy uczniowi/uczennicy z doświadczaniem migracyjnym w procesie adaptacji do nowego otoczenia.

​​Wskazówki metodyczne, które dotyczą sposobów udzielania pomocy uczniowi/uczennicy w poradzeniu sobie z doświadczeniem migracyjnym oraz gotowe propozycje ćwiczeń edukacyjnych do pracy z całą klasą, do której taka osoba ma dołączyć.

Wskazówki metodyczne, które odnoszą się do sprawdzonych metody promujących czytelnictwo i wspierających rozwój wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów i uczennic, w tym wrażliwość na różnorodność kulturową.