Wychowawco i wychowawczyni, szukasz wartościowych pomysłów na lekcje ze swoją klasą? Chcesz poruszyć temat jednego z najważniejszych wyzwań współczesnego świata, jakim są migracje? Sięgnij po opowieści z pierwszej ręki. Wykorzystaj storytelling, czyli sposób na opowiadanie historii.  

 

Temat storytellingu jest dla Ciebie zupełnie nowy? A może brak Ci pomysłu na to, jak wykorzystać go w pracy wychowawczej? Z pomocą przyjdzie nasz przewodnik Storytelling o migracjach na godzinie wychowawczej. Przewodnik przeznaczony jest dla wychowawców i wychowawczyń szkół podstawowych i ponadpodstawowych, szukających takich metod pracy z klasą, które ułatwią rozmowę na temat migracji, a jednocześnie będą atrakcyjne dla uczniów i uczennic. Znajdziesz tam omówienie metody storytellingu i jej zalet w pracy nad kształtowaniem postaw uczniów i uczennic oraz gotowe propozycje ćwiczeń i materiałów źródłowych do wykorzystania na lekcjach. Proponowane sposoby pracy wykorzystują nowoczesne narzędzia (aplikacje, portale społecznościowe, narzędzia do odbioru i tworzenia multimediów), którymi posługują się młodzi ludzie. 

 

Storytelling jest również świetną metodą do wykorzystania przy realizacji projektu uczniowskiego. Jeśli chcesz, aby Twoi uczniowie i  Twoje uczennice na nowo odkryli i odkryły swoje sąsiedztwo oraz zagłębili i zagłębiły się w temat migracji poprzez opowieści, skorzystaj z przewodnika dla młodzieży Storytelling lokalny, czyli jak oddać głos migrantkom i migrantom z sąsiedztwa. Przewodnik skonstruowany jest w taki sposób, by przeprowadzić młodzież przez kolejne etapy realizacji projektu, od zgłębienia teorii, na ewaluacji kończąc. Uwzględnia on również realia pracy zdalnej, więc jest gotowym materiałem do polecenia Twoim wychowankom.  

 

Materiałami źródłowymi w ćwiczeniach w obu naszych przewodnikach, ale też możliwymi do wykorzystania osobno, są filmy przedstawiające historie migracyjne piątki bohaterów i bohaterek: Opowieść Mahmouda o migracji

Opowieść Stanislava o migracji

Opowieść Senait o migracji

Opowieść Krysi i Łukasza o migracji

oraz łączący wszystkie historie film Opowieści o migracjach.

Filmy te są sposobem na spotkanie z drugim człowiekiem, oddanie mu głosu i wejście chociaż na moment do jego świata. Te nieraz bardzo intymne, osobiste wyznania migrantów i migrantek pomagają kształtować empatię, otwartość i wrażliwości na doświadczenie drugiego człowieka. Rozmowa na ich temat to także doskonała okazja do zastanowienia się przez uczniów i uczennice nad ich własną tożsamością oraz relacjami z otoczeniem.

 

Zanim wykorzystasz filmy na godzinie wychowawczej, polecamy przeprowadzenie lekcji według naszego scenariusza Tożsamość a migracja. Podczas lekcji uczniowie i uczennice poddadzą refleksji złożoność tożsamości, własnej oraz innych osób. Dowiedzą się czym jest tożsamość osobista oraz społeczna. Zastanowią się jakie aspekty tożsamości człowieka są trwałe, jakie zmienne oraz jaki wpływ na tożsamość może mieć migracja.

 

Aby jeszcze bardziej pogłębić temat migracji, możesz wykorzystać cztery ćwiczenia z serii Opowieści o migracjach, poruszających wątek migracji w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju: Koniec z ubóstwem (Dlaczego migracje mogą być receptą na ubóstwo?); Mniej nierówności (Różnice są OK, nierówności nie są OK); Działania w dziedzinie klimatu (W jakim świecie chciałbyś/chciałabyś żyć za 30 lat?); Pokój sprawiedliwość i silne instytucje (Każdy ma prawo dotknąć chmur… „Dzienniki marzeń). Dzięki takiemu ujęciu tego tematu uczniowie i uczennice mogą zapoznać się z globalnymi powiązaniami, jakie łączą migracje z innymi światowymi wyzwaniami oraz spojrzeć szerzej na procesy występujące we współczesnym świecie. 

 

 

Materiały powstały w ramach projektów „Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” i „I am European. Historie i fakty o migracjach na XXI wiek” realizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Programy finansowane ze środków Unii Europejskiej i współfinansowane w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Treść wyraża wyłącznie poglądy autorów, autorek i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP ani Unii Europejskiej.

Materiały są dostępne na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Edukacji Obywatelskiej. Utwory powstały w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej realizowanej za pośrednictwem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP i Unii Europejskiej w roku 2020. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworów, pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, o posiadaczach praw oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej i Unii Europejskiej.