Krótka Treść: 

Poruszając tematy związane z migracją ludności i uchodźstwem warto odwoływać się do faktów, szukać ich potwierdzenia w sprawdzonych źródłach i wiarygodnych statystykach. Należy też jednak pamiętać o tym, że za liczbami i danymi faktograficznymi stoją prawdziwi ludzie wraz ze swoimi uczuciami, postawami, umiejętnościami – ze swoją historią.

10 porad – jak rozmawiać o uchodźcach (i wzajemnie się słuchać)?

Temat przyjęcia przez Polskę uchodźców i uchodźczyń z Syrii ujawnił, jak trudno o dobrą rozmowę. Jak rozmawiać, aby dyskusja zbliżała, a nie oddalała?

Jest jak cebula… O naszej tożsamości

Kim jestem? Kim jest Polak, Polka? Co dla różnych osób oznacza bycie Europejczykiem, Europejką? – na te pytania uczniowie i uczennice spróbują poszukać odpowiedzi. Pracując różnymi metodami, będą zgłębiać złożoną problematykę tożsamości.

Tożsamość a migracja

Żyjemy w coraz bardziej mobilnych społeczeństwach. Ludzie migrują z różnych powodów, jednym z najczęstszych jest praca. Zmiana miejsca zamieszkania pociąga za sobą wiele konsekwencji dla migranta/ migrantki: wiąże się z koniecznością zmiany przyzwyczajeń, z przystosowaniem emocjonalnym, a w dłuższej perspektywie wpływa na kształtowanie się jego/jej tożsamości.

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

MATERIAŁY MERYTORYCZNE

SCENARIUSZE

Wyzwania związane z migracjami - perspektywa osób migrujących (tekst z kursu online CEO)

Migracje stanowią wyzwanie nie tylko dla społeczeństw przyjmujących, ale przede wszystkim dla samych migrantów i migrantek. Wyzwanie to dotyczy całości funkcjonowania takich osób: na poziomie poznawczym, emocjonalnym oraz zachowań.

W trampkach, sandałach i na obcasach – jak wygląda życie muzułmanek w Polsce i na świecie?

 

Tytuł scenariusza: W trampkach, sandałach i na obcasach – jak wygląda życie muzułmanek w Polsce i na świecie?

III etap edukacyjny. Język polski

Autorka: Monika Komisarczyk

Opowiem (Opiszę?) Wam, co czuję

Lekcja dotyczy uczuć i emocji, które mogą towarzyszyć uchodźcom i uchodźczyniom. Zajęcia mają na celu zwiększenie poczucia solidarności z uchodźcami, rozbudzenie wśród uczniów i uczennic uczucia empatii. 

Strony