W obliczu możliwych konfliktów na tle kulturowym, obyczajowym czy religijnym szczególnego znaczenia nabiera promowanie tolerancji i otwartości przy jednoczesnym sprzeciwie wobec zachowań ksenofobicznych i rasistowskich. Przykładem dobrej praktyki są działania edukacyjnych Zespołu Szkół w Jeżewie.

 

Kryzys postaw obywatelskich w stosunku do uchodźców, który nasilił się od 2015 roku spowodował spotęgowanie negatywnych emocji, wynikających przede wszystkim z paraliżującego strachu kreowanego przez szukające sensacyjnych informacji media, a także uproszczające wiadomości przekazywane przez portale społecznościowe.

Temat przyjęcia przez Polskę uchodźców i uchodźczyń z Syrii ujawnił, jak trudno o dobrą rozmowę. Jak rozmawiać, aby dyskusja zbliżała, a nie oddalała?

Jeśli jesteś przekonany, że warto rozmawiać o migracji i uchodźstwie, warto pomyśleć o wyzwaniach, z jakimi może przyjści Ci się zmierzyć. Nie chodzi o to, by kreślić czarne scenariusze, ale zastanowić się nad potencjalnymi sytuacjami, z jakimi możesz sie zetknąć i poszukać przykładowych rozwiązań. 

Rozmowa o uchodźcach nie jest zazwyczaj miłą pogawędką na neutralny temat. Porusza ona wątek silnie stereotypizowany. Z jednej strony samo zjawisko uchodźstwa obrośnięte jest mitami i niepozbawione uprzedzeniowych skojarzeń. 

Rozpoczynając rozmowę na temat migracji i uchodźstwa, warto zwrócić uwagę na emocje, które jej towarzyszą. Dowiedź się, jak o nie zadbać, prowadząc rozmowę z młodzieżą. Co można zrobić, by było łatwiej i skuteczniej?