Krótka Treść: 

Jak rozmawiać o uchodźcach i migrantach w szkole? To pytanie, które często zadają nam nauczyciele i nauczycielki. Sami też się nad nim zastanawiamy, dlatego zainicjowaliśmy projekt "Rozmawiajmy o uchodźcach". Na tej stronie znajdziesz szereg ciekawych materiałów edukacyjnych merytorycznych, metodycznych, w tym scenariuszy zajęć, które pomogą Ci się przygotować do prowadzenia rozmów z młodzieżą.

10 porad – jak rozmawiać o uchodźcach (i wzajemnie się słuchać)?

Temat przyjęcia przez Polskę uchodźców i uchodźczyń z Syrii ujawnił, jak trudno o dobrą rozmowę. Jak rozmawiać, aby dyskusja zbliżała, a nie oddalała?

Co zrobić by postrzeganie bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe w kontekście rozmowy o uchodźcach?

Rozmowa o uchodźcach nie jest zazwyczaj miłą pogawędką na neutralny temat. Porusza ona wątek silnie stereotypizowany. Z jednej strony samo zjawisko uchodźstwa obrośnięte jest mitami i niepozbawione uprzedzeniowych skojarzeń. 

Praca z emocjami towarzyszącymi rozmowom o uchodźcach

Rozpoczynając rozmowę na temat migracji i uchodźstwa, warto zwrócić uwagę na emocje, które jej towarzyszą. Dowiedź się, jak o nie zadbać, prowadząc rozmowę z młodzieżą. Co można zrobić, by było łatwiej i skuteczniej?

Jak rozmawiać o uchodźcach? (kwestia języka). Komentarz do scenariuszy lekcji

 Zastanów się nad kwestią roli języka w kształtowaniu postaw i wartości podczas rozmów o sytuacji uchodźców i uchodźczyń. Materiał stanowi komentarz metodyczny Dominiki Cieślikowskiej do scenariusza bazowego "Rozmowa o uchodźcach w Polsce".

Jak rozmawiać o uchodźcach? (jak się przygotować?). Komentarz do scenariuszy lekcji

Dowiedź się, w jaki sposób przygotować się do prowadzenia rozmów o sytuacji uchodźców i uchodźczyń z młodzieżą oraz poznaj potencjalne źródła konfliktu przy poruszaniu tej tematyki. Materiał stanowi komentarz metodyczny Dominiki Cieślikowskiej do scenariusza bazowego "Rozmowa o uchodźcach w Polsce".

Rozmowa o uchodźcach w Polsce. Scenariusz dwóch lekcji

Oddając w Wasze ręce ten scenariusz, zapraszamy Was do rozmowy o uchodźczyniach i uchodźcach w Polsce. Pierwotna wersja scenariusza Rozmowa o uchodźcach w Polsce została opracowana przez ekspertów i ekspertki w Centrum Edukacji Obywatelskiej w 2016 roku, kiedy rozpoczęła się w Polsce i w całej Europie dyskusja na temat sytuacji uchodźczyń i uchodźców. W połowie 2021 roku scenariusz został zaktualizowany pod kątem kluczowych informacji dotyczących uchodźczyń i uchodźców, w tym bieżącej sytuacji na polsko-białoruskiej granicy (sierpień–wrzesień 2021 roku).

Zestaw trzech aktywności "Miasto Dobra Rozmowa"

Podczas lekcji zastanowimy się, czym jest dobra rozmowa i jakie są jej zasady. Rozważymy, co sprzyja rozmowie, a co ją utrudnia, a nawet uniemożliwia. Obejrzymy kilkuminutową animację Rozmawiajmy o migracjach. Z niej zaczerpniemy wskazówki, jak rozmawiać na trudne, sporne tematy. Jednym z nich są migracje ludności. 

Szkoła dobrej rozmowy. Dlaczego warto uczyć młodzież sztuki rozmowy o wyzwaniach współczesnego świata?

Jednym z palących problemów społecznych, z jakimi się dziś mierzymy, jest kryzys komunikacji. Coraz częściej obserwujemy, że rozmowa nie służy porozumieniu, lecz forsowaniu jednej racji i opowiedzeniu się za lub przeciw. W przestrzeni publicznej brakuje wzorców dobrego rozmawiania, pogłębiają się natomiast podziały i konflikty. Szkoła jest miejscem, w którym problemy te skupiają się jak w soczewce.

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

Strony