Krótka Treść: 

Choć prawdopodobieństwo pojawienia się stereotypowych przekonań na lekcji o uchodźcach jest duże, istnieją okoliczności, które łagodzą wpływ skrótowych, uproszczonych generalizacji na przebieg dyskusji.

Mechanizmy dyskryminacji: Karty do analizy wydarzeń i procesów społecznych

Przy omawianiu zagadnień migracyjnych (ale nie tylko bo wydarzenia przedstawione na kartach mogą wydarzyć się wkażdej grupie) warto być świadomym i uświadamiać uczniów i uczennice, czym są procesy społeczne i jak o nich rozmawiać i na nie reagować. Dlatego, jeśli szukacie narzędzi do rozmowy o dyskryminacji, stereotypach, podziałach, skorzystajcie z kart do analizy procesów psychospołecznych. Umożliwią one zrozumienie i pokazanie konsekwencji takich zjawisk jak teoria spiskowa czy mowa nienawiści i są gotowe do pobrania.

 

10 porad – jak rozmawiać o uchodźcach (i wzajemnie się słuchać)?

Temat przyjęcia przez Polskę uchodźców i uchodźczyń z Syrii ujawnił, jak trudno o dobrą rozmowę. Jak rozmawiać, aby dyskusja zbliżała, a nie oddalała?

Co zrobić by postrzeganie bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe w kontekście rozmowy o uchodźcach?

Rozmowa o uchodźcach nie jest zazwyczaj miłą pogawędką na neutralny temat. Porusza ona wątek silnie stereotypizowany. Z jednej strony samo zjawisko uchodźstwa obrośnięte jest mitami i niepozbawione uprzedzeniowych skojarzeń. 

Praca z emocjami towarzyszącymi rozmowom o uchodźcach

Rozpoczynając rozmowę na temat migracji i uchodźstwa, warto zwrócić uwagę na emocje, które jej towarzyszą. Dowiedź się, jak o nie zadbać, prowadząc rozmowę z młodzieżą. Co można zrobić, by było łatwiej i skuteczniej?

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

MATERIAŁY MERYTORYCZNE

SCENARIUSZE

Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja (tekst z kursu online CEO)

Rozmowa o uchodźcach nie jest zazwyczaj miłą pogawędką na neutralny temat. Porusza ona wątek silnie stereotypizowany. Samo zjawisko uchodźstwa obrośnięte jest mitami i niepozbawione uprzedzeniowych skojarzeń.

Jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców?

W obliczu możliwych konfliktów na tle kulturowym, obyczajowym czy religijnym szczególnego znaczenia nabiera promowanie tolerancji i otwartości przy jednoczesnym sprzeciwie wobec zachowań ksenofobicznych i rasistowskich. Przykładem dobrej praktyki są działania edukacyjnych Zespołu Szkół w Jeżewie.

 

Strony