Krótka Treść: 

Wbrew obiegowej opinii, że Polska jest państwem homogenicznym kulturowo, liczba uczniów i uczennic cudzoziemskich w Polsce stale wzrasta. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2017/2018 w przedszkolach i szkołach uczyło się prawie 30 tysięcy dzieci niebędących obywatelami polskimi (zaledwie rok wcześniej było to 21 tysięcy).

Narzędzia do pracy z dziećmi cudzoziemskimi

Poniżej zebrane zostały publikacje zawierające narzędzia do pracy z dziećmi cudzoziemskimi: testy fo diagnozy i monitorowania umiejętności edukacyjnych, materiały do nauki języka polskiego jako obcego oraz języka edukacji szkolnej, scenariusze zajęć.

Dobre praktyki ze szkół wielokulturowych

Poniżej zostały zebrane wywiady i opisy doświadczeń na temat działań, które zostały podjęte w szkołach wielokulturowych, mających na celu uwzględnienie specjalnych potrzeb uczniów i uczennic pochodzenia cudzoziemkiego.

Raporty i rekomendacje na temat sytuacji dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach

Poniżej zostały zebrane publikacje, które opisują rekomendacje dla szkół z uczniami i uczennicami cudzoziemskimi powstałe w wyniku przeprowadzonych badań lub na podstawie wniosków z konferencji.

O sytuacji dzieci cudzoziemskich w polskim systemie edukacji

Poniżej zostały zebrane publikacje, które w szczegółowy i całościowy sposób opisują sytuację edukacji w szkole dziecka pochodzącego z kraju cudzoziemskiego: od przepisów prawnych po psychologiczne aspekty tego doświadczenia.

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

MATERIAŁY MERYTORYCZNE

SCENARIUSZE

Wskazówki metodyczne dla bibliotekarek/bibliotekarzy. Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole?

Wskazówki metodyczne, które odnoszą się do sprawdzonych metody promujących czytelnictwo i wspierających rozwój wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów i uczennic, w tym wrażliwość na różnorodność kulturową.

Wskazówki metodyczne dla pedagożek/pedagogów. Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole?

Wskazówki metodyczne, które dotyczą sposobów udzielania pomocy uczniowi/uczennicy w poradzeniu sobie z doświadczeniem migracyjnym oraz gotowe propozycje ćwiczeń edukacyjnych do pracy z całą klasą, do której taka osoba ma dołączyć.

Strony