Wskazówki metodyczne, które odnoszą się do sprawdzonych metody promujących czytelnictwo i wspierających rozwój wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów i uczennic, w tym wrażliwość na różnorodność kulturową.
Program realizowany przez:
Wskazówki metodyczne, które odnoszą się do sprawdzonych metody promujących czytelnictwo i wspierających rozwój wrażliwości kulturowej i społecznej uczniów i uczennic, w tym wrażliwość na różnorodność kulturową.
Wskazówki metodyczne, które dotyczą sposobów udzielania pomocy uczniowi/uczennicy w poradzeniu sobie z doświadczeniem migracyjnym oraz gotowe propozycje ćwiczeń edukacyjnych do pracy z całą klasą, do której taka osoba ma dołączyć.
Materiał metodyczny, który wesprze w budowaniu integracji wielokulturowego zespołu klasowego, w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych na tle kulturowym, a także w udzielaniu pomocy uczniowi/uczennicy z doświadczaniem migracyjnym w procesie adaptacji do nowego otoczenia.
Materiał metodyczny, w którym znajdują się gotowe do wykorzystania ćwiczenia i materiały źródłowe do pracy z całą klasą nad umiejętnością akceptacji osób odmiennych kulturowo i nad procesem integracji, a także do pracy z osobą z doświadczeniem migracyjnym na zajęciach m.in. języka polski, historii, wiedzy o społeczeństwie.
Wskazówki metodyczne, które pomogą w diagnozie szkoły pod kątem otwartości i włączania tematyki wielokulturowej. Propozycja prostych rozwiązań, które można wprowadzić w szkole, by wzmocnić współpracę grona pedagogicznego oraz pracowników i pracowniczki szkoły, a także kierunki dalszego rozwoju w tym zakresie.
Pakiet ekspercki "Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole" opracowany w ramach ogólnopolskiego projektu „Rozmawiamy o uchodźcach. Moc kultur w szkole”. W polskich szkołach zwiększa się liczba dzieci cudzoziemskich oraz polskich dzieci, które wróciły z emigracji. Nie tylko dzieci cudzoziemskie, ale też kadra pedagogiczna, rodzice oraz dzieci polskiego pochodzenia muszą nauczyć się funkcjonować w różnorodnym kulturowo środowisku.
Metoda Lewis znana jest przede wszystkim jako Deep Democracy („głęboka demokracja”), ale także CoResolve. Jest to metoda dla grup lub osób indywidualnych opierająca się na pracy zawartej w czterech krokach. Metoda jest „demokratyczna”, ponieważ kładzie nacisk na to, że każdy głos w grupie jest ważny.
W obliczu możliwych konfliktów na tle kulturowym, obyczajowym czy religijnym szczególnego znaczenia nabiera promowanie tolerancji i otwartości przy jednoczesnym sprzeciwie wobec zachowań ksenofobicznych i rasistowskich. Przykładem dobrej praktyki są działania edukacyjnych Zespołu Szkół w Jeżewie.
Kryzys postaw obywatelskich w stosunku do uchodźców, który nasilił się od 2015 roku spowodował spotęgowanie negatywnych emocji, wynikających przede wszystkim z paraliżującego strachu kreowanego przez szukające sensacyjnych informacji media, a także uproszczające wiadomości przekazywane przez portale społecznościowe.
Pedagogika włączająca stanowi potrzebną współcześnie alternatywę wobec wszystkich prób marginalizowania czy gettoizacji grup mniejszościowych oraz tych wszystkich, którzy nie mieszczą się w kanonie prawowitych mieszkańców homogenicznej Polski. Taką grupę stanowią uchodźcy i uchodźczynie.
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.