Rozmowa o uchodźcach w Polsce. Scenariusz dwóch lekcji

Oddając w Wasze ręce ten scenariusz, zapraszamy Was do rozmowy o uchodźczyniach i uchodźcach w Polsce. Pierwotna wersja scenariusza Rozmowa o uchodźcach w Polsce została opracowana przez ekspertów i ekspertki w Centrum Edukacji Obywatelskiej w 2016 roku, kiedy rozpoczęła się w Polsce i w całej Europie dyskusja na temat sytuacji uchodźczyń i uchodźców. W połowie 2021 roku scenariusz został zaktualizowany pod kątem kluczowych informacji dotyczących uchodźczyń i uchodźców, w tym bieżącej sytuacji na polsko-białoruskiej granicy (sierpień–wrzesień 2021 roku).

Ludzie to nie liczby. Czy na pewno żyjemy w czasach największych migracji w historii?

Scenariusz koncentruje się wokół zagadnienia migracji. Uczniowie i uczennice uczestniczą w symulacji, podczas której wcielają się w role emigrantek i emigrantów. Podczas ćwiczenia analizują własne emocje, podejmują decyzje, mierzą się z konsekwencjami własnych wyborów. Zapoznają się z kilkuminutowym filmem pt. Czy na pewno żyjemy w czasach największych w świecie migracji?, który staje się przyczynkiem do refleksji, czy emigracja jest prawem, czy przywilejem. 

Zestaw trzech aktywności "Miasto Dobra Rozmowa"

Podczas lekcji zastanowimy się, czym jest dobra rozmowa i jakie są jej zasady. Rozważymy, co sprzyja rozmowie, a co ją utrudnia, a nawet uniemożliwia. Obejrzymy kilkuminutową animację Rozmawiajmy o migracjach. Z niej zaczerpniemy wskazówki, jak rozmawiać na trudne, sporne tematy. Jednym z nich są migracje ludności. 

Dlaczego stoimy przed niepowtarzalną szansą, by zmienić świat na lepszy?

Zajęcia mają na celu wprowadzić młodzież w tematykę przyczyn i skutków współczesnych migracji ludności w kontekście wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju: Cel 1: Koniec z ubóstwem, Cel 10: Mniej nierówności, Cel 13: Działania w dziedzinie klimatu, Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje. Spotkanie jest okazją do refleksji nad tym, co to znaczy, że migracje to sprawa każdego i każdej z nas.

Tożsamość a migracja – lekcja wprowadzająca do filmów z serii Opowieści o migracjach

Godzina wychowawcza zrealizowana na podstawie poniższego scenariusza to dobry wstęp przed obejrzeniem przez młodzież filmów Centrum Edukacji Obywatelskiej z serii Opowieści o migracjach

Każdy ma prawo dotknąć chmur… „Dzienniki marzeń” Opowieści o migracjach – pokój, sprawiedliwość i silne instytucje

Podczas godziny wychowawczej uczniowie i uczennice zastanowią się, jak powinien wyglądać świat, by wszystkie osoby miały równe szanse rozwoju. Poznają marzenia bohaterów i bohaterek opowieści filmowej pt. Dzienniki marzeń zrealizowanej przez UNHCR. Refleksję młodzieży nad kształtem świata równych szans w kontekście migracji wzbudzą zadania opisane w 16 Celu Zrównoważonego Rozwoju.

W jakim świecie chciałbyś, chciałabyś żyć za trzydzieści lat? Opowieści o migracjach – działania w dziedzinie klimatu

Podczas godziny wychowawczej uczniowie i uczennice poznają opowieści osób z różnych rejonów świata i dowiedzą się, jak migracje są związane ze zmianą klimatu. Młodzież pracuje w grupach i zastanawia się nad decyzjami ludzi zmuszonych żyć w trudnych warunkach wywołanych zmianami środowiskowymi. Spotkanie jest okazją do refleksji nad wizją świata za trzydzieści lat w kontekście zmiany klimatu, a także do poszukiwania rozwiązań, by skutecznie przeciwdziałać globalnemu ociepleniu.

Różnice są OK, nierówności nie są OK. Opowieści o migracjach – mniej nierówności

Uczniowie i uczennice uświadamiają sobie przyczyny różnic i nierówności między ludźmi. Pracując w grupach i odwołując się do elementów fikcyjnych opowieści, analizują konsekwencje nierówności w kontekście podejmowania przez osoby decyzji o wyjeździe z kraju pochodzenia. Dowiadują się, w jaki sposób migracje mogą wspierać walkę z nierównościami społecznymi i wykluczeniem.

Dlaczego migracje mogą być jednym ze sposobów radzenia sobie z ubóstwem? Opowieści o migracjach – koniec z ubóstwem

Ćwiczenie rozpoczyna analiza potrzeb według piramidy Maslowa. Uczniowie i uczennice uświadamiają sobie, że każdy ma prawo do realizacji swoich potrzeb. Dowiadują się, że ubóstwo uniemożliwia zaspokojenie podstawowych potrzeb takich jak dostęp do czystej wody, schronienia, opieki medycznej, edukacji, środków finansowych czy jedzenia, co w efekcie prowadzi do wykluczenia społecznego. Pracując z historiami migrantów i migrantek, młodzież zastanawia się, jaki jest związek migracji z ubóstwem, oraz nad tym, czy ubóstwo może być przyczyną migracji.

Nasza ścieżka do celów: rozumiem procesu migracyjne i wspieram równość

Zapraszamy do korzystania z plakatu pokazujących, jak indywidualne działania, które może podjąć każdy i każda z nas, przyczyniają się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Zestaw plakatów z serii Ścieżki do Celów znajduje się na stronie www.globalna.ceo.org.pl

 

Strony