MATERIAŁY METODYCZNE old

 

"Jak rozmawiać o uchodźcach - komentarz do scenariuszy lekcji". Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem metodycznym Dominiki Cieślikowskiej do scenariusza dwóch lekcji pn. "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" opracowanego przez CEO.

 

 

Jakim językiem rozmawiać o uchodźcach- komentarz do scenariusza lekcji. cz. II Zapraszamy do zapoznania się z drugim komentarzem metodycznym Dominiki Cieślikowskiej do scenariuszy dwóch lekcji "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. II opracowanych przez CEO. Tym razem porusza on kwestię języka.

 

 

Praca z emocjami towarzyszącymi rozmowom o uchodźcach- komentarz do scenariusza lekcji. cz. III Zapraszamy do zapoznania się z trzecim komentarzem metodycznym Dominiki Cieślikowskiej do scenariuszy dwóch lekcji "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III opracowanych przez CEO. Tym razem porusza on kwestię emocji towarzyszącym rozmowie o uchodźcach.

 

 

Co zrobić by postrzeganie bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe w kontekście rozmowy o uchodźcach?- komentarz do scenariusza lekcji. cz. IV Zapraszamy do zapoznania się z czwartym komentarzem do scenariusza lekcji pt. "Co zrobić by postrzeganie bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe w kontekście rozmowy o uchodźcach?" Tym razem porusza on kwestię stereotypów i refleksyjności.

 

 

Komentarz nauczycielski do scenariusza lekcji Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem nauczycielskim Doroty Stępniak do scenariuszy dwóch lekcji "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce" cz. III opracowanych przez CEO. Znajdziecie w nim garść dobrych nauczycielskich praktyk.

 

 

Materiał metodyczny "Reagowanie na różne zachowania młodzieży w trakcie lekcji o sytuacji uchodźców i uchodźczyń", autorstwa Maliny Baranowskiej-Janusz, Małgorzaty Borowskiej i Elżbiety Kielak. W ramach projektu realizowanego w 2016 roku zostały zebrane informacje zwrotne od niemal dwustu nauczycielek i nauczycieli, którzy zainicjowali rozmowę z młodzieżą na podstawie scenariusza bazowego "Rozmawiajmy o uchodźcach w Polsce". Wynika z nich jasno, że zachodzą pewne sytuacje i pojawiają się zdania wypowiadane przez młodych ludzi, opinie, które się powtarzają i mogą stanowić na lekcji wyzwanie dla osoby prowadzącej. Według autorek te sytuacje wymagają określonej reakcji ze strony nauczyciela/nauczycielki. W poniższym tekście autorki zaproponowały kilka sposobów reakcji.

 

"Materiał pomocniczy do filmu ZOZO Josef Fares 2005". Zapraszamy do zapoznania się z materiałem metodycznym Anny Włodek, który pozwoli wykrzystać film jako tekst kultury do pracy na lekcji języka polskiego lub etyki. 

 

 

"10 porad jak rozmawiać" to tekst Antoniego Strzemiecznego opracowany dla CEO. Znajdziecie tam garść praktycznych rad jak prowadzić dobrą rozmowę. 

 

"10 TIPS ON HOW TO TALK ABOUT REFUGEES? (and to listen to each other)?, tekst Antoni Strzemieczny

 

"Pedagogika włączająca" tekst Jakuba Niewińskiego opracowany dla CEO.

 

 

"About migration withou prejudice, czyli jak bez uprzedźeń myśleć i rozmawiać o uchodźcach", Mikołaj Raczyński, CEO 2016

 

 

"Jak przygotować uczniów na przyjęcie w szkole dzieci uchodźców?", dr Jolanta Piekarska

 

 

"Współrozwiązywanie sporów i konfliktów. Wprowadzenie do metody Lewis", Malina Baranowska-Janusz. Metoda Lewis znana jest przede wszystkim jako Deep Democracy („głęboka demokracja”), ale także CoResolve. Jest to metoda dla grup lub osób indywidualnych opierająca się na pracy zawartej w czterech krokach. Metoda jest „demokratyczna”, ponieważ kładzie nacisk na to, że każdy głos w grupie jest ważny. Dzięki niej decyzja wypracowana w grupie jest lepsza i pełniejsza, ponieważ zarówno głosy mniejszości, jak i większości są brane pod uwagę.