Lekcja opiera się na porównaniu materiałów z różnych mediów dotyczących tego samego wydarzenia – ataku terrorystycznego pod Nanga Parbat w 2013 r. Zajęcia są okazją do zastanowienia się nad rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej. Krótkie informacje prasowe zostaną zestawione z fragmentami reportażu Tomka Michniewicza „Strach“. Młodzież wypracuje metody pozwalające unikać manipulacji ze strony mediów. 

Ćwiczenie może stanowić rozgrzewkę na rozpoczęcie zajęć lub lekcję samą w sobie. Metoda umożliwia nauczycielkom i nauczycielom moderację dialogu, którego celem jest odpowiedzenie na ważne i interesujące z punktu widzenia młodych ludzi pytania. W ramach ćwiczeń osoby uczestniczące mają możliwość poznania różnych opinii i poglądów, a także zbadać zagadnienia i wyzwania współczesnego świata. Ćwiczenie polega na szeregowaniu i porządkowaniu zagadnień. Układanie kart z zapisanymi stwierdzeniami dotyczącymi danego tematu w określonym porządku, np. od najważniejszego do najmniej ważnego zachęca osoby uczestniczące do zadawania wielu pytań.

Zajęcia przybliżą temat kultury i kontaktów międzykulturowych. Młodzież będzie mogła zastanowić się czym jest kultura, jak postrzegamy swoją i odmienne kultury oraz dlaczego tak jest i co na to wpływa. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice dowiedzą się jakie mniejszości mieszkają w Polsce.

Zestaw składa się z dwóch zajęć lekcyjnych: 1. Lekcja ma umożliwić uczniom i uczennicom poznanie kluczowych informacji dotyczących uchodźców oraz kryzysu postaw obywatelskich związanych z przybywaniem uchodźców do Europy. 2. Lekcja jest poświęcona wypracowaniu przez uczniów i uczennice zasad, które pomogą im w prowadzeniu rozmów na trudne, kontrowersyjne, budzące emocje tematy, a w szczególności wesprą ich w przeprowadzeniu rozmowy o uchodźcach w Polsce.

Zajęcia przybliżą wizerunki i działania osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Młodzież będzie mogła je poznać jedynie ściśle ze sobą współdziałając i korzystając wzajemnie ze swoich wiadomości.

Zajęcia umożliwią rozszerzenie wiadomości na temat instytucji demokracji szlacheckiej oraz porównanie ówczesnej i obecnej debaty publicznej. Młodzież zastanowi się również, w jaki sposób prowadzić taką debatę, a dzięki ćwiczeniom będzie doskonalić umiejętności komunikacyjne.

Lekcja ma na celu zainicjowanie rozmowy na temat tego, kim jest uchodźca, i jak poprzez środki społecznego przekazu, w tym sztukę, można poruszać temat współczesnych migracji. Zadaniem młodzieży jest stworzenie kompozycji plastycznej przekazującej wybrane informacje na temat migracji i uchodźstwa, z zachowaniem zasad Kodeksu w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa.

Poruszanie zagadnień związanych z tematyką uchodźczą i migracyjną w szkole może być okazją do wypróbowania nowych metod edukacyjnych. Poniżej prezentujemy ćwiczenie, które może być wykorzystane zarówno na zajęciach etyki, jak i godziny wychowawczej. Może służyć jako rozpoczęcie zajęć lub lekcja sama w sobie. Ćwiczenie jest przeznaczone dla młodzieży gimnazjalnej i licealnej.

Celem zajęć jest przedstawienie młodzieży, jakie jest przesłanie Kościoła dotyczące migrantów i uchodźców, które zostało zawarte w nauczaniu Jana Pawła II. Oprócz poszerzenia wiedzy lekcja stanowi wprowadzenie do kształtowania postaw zgodnych z myślą papieża – otwartości i szacunku dla każdego skrzywdzonego człowieka, a także postawy dialogu, która zakłada wzajemne poszanowanie tożsamości kulturowej.

Personalizacja historii Nuny i Nataszy służy empatycznej refleksji nad postrzeganiem uchodźców i uporządkowaniu ważnych pojęć w kontekście nadużywania terminu imigracji ekonomicznej. 

Strony