Oddając w Wasze ręce ten scenariusz, zapraszamy Was do rozmowy o uchodźczyniach i uchodźcach w Polsce. Pierwotna wersja scenariusza Rozmowa o uchodźcach w Polsce została opracowana przez ekspertów i ekspertki w Centrum Edukacji Obywatelskiej w 2016 roku, kiedy rozpoczęła się w Polsce i w całej Europie dyskusja na temat sytuacji uchodźczyń i uchodźców. W połowie 2021 roku scenariusz został zaktualizowany pod kątem kluczowych informacji dotyczących uchodźczyń i uchodźców, w tym bieżącej sytuacji na polsko-białoruskiej granicy (sierpień–wrzesień 2021 roku).

Podczas lekcji zastanowimy się, czym jest dobra rozmowa i jakie są jej zasady. Rozważymy, co sprzyja rozmowie, a co ją utrudnia, a nawet uniemożliwia. Obejrzymy kilkuminutową animację Rozmawiajmy o migracjach. Z niej zaczerpniemy wskazówki, jak rozmawiać na trudne, sporne tematy. Jednym z nich są migracje ludności. 

Celem lekcji jest między innymi zrozumienie położenia uchodźców i uchodźczyń, także dzieci, rozpoczynających życie z dala od swojego domu. Główną część lekcji stanowi ćwiczenie metodą dramy na podstawie opowiadania „Czarny koc”. 

Scenariusz nawiązuje do wiersza Tadeusza Różewicza „List do ludożerców” i stanowi propozycję kontynuacji rozważań na temat utworu w kontekście kryzysu postaw obywatelskich wobec uchodźców przybywających do Europy z terenów objętych konfliktami zbrojnymi. 

Lekcja jest poświęcona analizie wiersza Stanisława Barańczaka „Garden party”. Nauczyciel/nauczycielka wykorzystuje kontekst biograficzny i kontekst historyczny (stan wojenny, emigracja polityczna Polaków). Sytuacja liryczna wiersza zostaje zestawiona z sytuacją, w której znajdują się uchodźcy i uchodźczynie z Syrii. 

Ćwiczenie może stanowić rozgrzewkę na rozpoczęcie zajęć lub lekcję samą w sobie. Metoda umożliwia nauczycielkom i nauczycielom moderację dialogu, którego celem jest odpowiedzenie na ważne i interesujące z punktu widzenia młodych ludzi pytania. W ramach ćwiczeń osoby uczestniczące mają możliwość poznania różnych opinii i poglądów, a także zbadać zagadnienia i wyzwania współczesnego świata. Ćwiczenie polega na szeregowaniu i porządkowaniu zagadnień. Układanie kart z zapisanymi stwierdzeniami dotyczącymi danego tematu w określonym porządku, np. od najważniejszego do najmniej ważnego zachęca osoby uczestniczące do zadawania wielu pytań.

Zajęcia przybliżą temat kultury i kontaktów międzykulturowych. Młodzież będzie mogła zastanowić się czym jest kultura, jak postrzegamy swoją i odmienne kultury oraz dlaczego tak jest i co na to wpływa. W trakcie zajęć uczniowie i uczennice dowiedzą się jakie mniejszości mieszkają w Polsce.

Zestaw składa się z dwóch zajęć lekcyjnych: 1. Lekcja ma umożliwić uczniom i uczennicom poznanie kluczowych informacji dotyczących uchodźców oraz kryzysu postaw obywatelskich związanych z przybywaniem uchodźców do Europy. 2. Lekcja jest poświęcona wypracowaniu przez uczniów i uczennice zasad, które pomogą im w prowadzeniu rozmów na trudne, kontrowersyjne, budzące emocje tematy, a w szczególności wesprą ich w przeprowadzeniu rozmowy o uchodźcach w Polsce.

Zajęcia przybliżą wizerunki i działania osób, które w znaczący sposób przyczyniły się do odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku. Młodzież będzie mogła je poznać jedynie ściśle ze sobą współdziałając i korzystając wzajemnie ze swoich wiadomości.

Zajęcia umożliwią rozszerzenie wiadomości na temat instytucji demokracji szlacheckiej oraz porównanie ówczesnej i obecnej debaty publicznej. Młodzież zastanowi się również, w jaki sposób prowadzić taką debatę, a dzięki ćwiczeniom będzie doskonalić umiejętności komunikacyjne.

Strony