Krótka Treść: 

W ciągu ostatnich piętnastu lat gwałtownie wzrosła liczba międzynarodowych migrantów i migrantek, czyli osób, które mieszkają w innym państwie, niż się urodziły. Przyglądając się migracjom z perspektywy globalnej warto mieć na uwadze kwestię coraz bardziej pogłębiających się nierówności na świecie – nierównego dostępu do zasobów, usług, nierówności w dochodach i możliwościach poprawy warunków życia.

Ludzie to nie liczby. Czy na pewno żyjemy w czasach największych migracji w historii?

Scenariusz koncentruje się wokół zagadnienia migracji. Uczniowie i uczennice uczestniczą w symulacji, podczas której wcielają się w role emigrantek i emigrantów. Podczas ćwiczenia analizują własne emocje, podejmują decyzje, mierzą się z konsekwencjami własnych wyborów. Zapoznają się z kilkuminutowym filmem pt. Czy na pewno żyjemy w czasach największych w świecie migracji?, który staje się przyczynkiem do refleksji, czy emigracja jest prawem, czy przywilejem. 

Czy żyjemy w czasach największych migracji w historii?

Wydaje się, że Europa doświadcza dzisiaj migracji na niespotykaną dotąd skalę. W szerszej perspektywie historycznej i geograficznej można jednak zauważyć, że procesy migracyjne od wieków są wpisane w funkcjonowanie społeczeństw na całym globie, a Europa nie jest jedynym upragnionym celem migrantek i migrantów.

Jak wyglądają fakty? Dowiedz się od naszych ekspertów.

Dlaczego stoimy przed niepowtarzalną szansą, by zmienić świat na lepszy?

Zajęcia mają na celu wprowadzić młodzież w tematykę przyczyn i skutków współczesnych migracji ludności w kontekście wybranych Celów Zrównoważonego Rozwoju: Cel 1: Koniec z ubóstwem, Cel 10: Mniej nierówności, Cel 13: Działania w dziedzinie klimatu, Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje. Spotkanie jest okazją do refleksji nad tym, co to znaczy, że migracje to sprawa każdego i każdej z nas.

Tożsamość a migracja – lekcja wprowadzająca do filmów z serii Opowieści o migracjach

Godzina wychowawcza zrealizowana na podstawie poniższego scenariusza to dobry wstęp przed obejrzeniem przez młodzież filmów Centrum Edukacji Obywatelskiej z serii Opowieści o migracjach

Każdy ma prawo dotknąć chmur… „Dzienniki marzeń” Opowieści o migracjach – pokój, sprawiedliwość i silne instytucje

Podczas godziny wychowawczej uczniowie i uczennice zastanowią się, jak powinien wyglądać świat, by wszystkie osoby miały równe szanse rozwoju. Poznają marzenia bohaterów i bohaterek opowieści filmowej pt. Dzienniki marzeń zrealizowanej przez UNHCR. Refleksję młodzieży nad kształtem świata równych szans w kontekście migracji wzbudzą zadania opisane w 16 Celu Zrównoważonego Rozwoju.

Różnice są OK, nierówności nie są OK. Opowieści o migracjach – mniej nierówności

Uczniowie i uczennice uświadamiają sobie przyczyny różnic i nierówności między ludźmi. Pracując w grupach i odwołując się do elementów fikcyjnych opowieści, analizują konsekwencje nierówności w kontekście podejmowania przez osoby decyzji o wyjeździe z kraju pochodzenia. Dowiadują się, w jaki sposób migracje mogą wspierać walkę z nierównościami społecznymi i wykluczeniem.

Dlaczego migracje mogą być jednym ze sposobów radzenia sobie z ubóstwem? Opowieści o migracjach – koniec z ubóstwem

Ćwiczenie rozpoczyna analiza potrzeb według piramidy Maslowa. Uczniowie i uczennice uświadamiają sobie, że każdy ma prawo do realizacji swoich potrzeb. Dowiadują się, że ubóstwo uniemożliwia zaspokojenie podstawowych potrzeb takich jak dostęp do czystej wody, schronienia, opieki medycznej, edukacji, środków finansowych czy jedzenia, co w efekcie prowadzi do wykluczenia społecznego. Pracując z historiami migrantów i migrantek, młodzież zastanawia się, jaki jest związek migracji z ubóstwem, oraz nad tym, czy ubóstwo może być przyczyną migracji.

Nasza ścieżka do celów: rozumiem procesu migracyjne i wspieram równość

Zapraszamy do korzystania z plakatu pokazujących, jak indywidualne działania, które może podjąć każdy i każda z nas, przyczyniają się do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Zestaw plakatów z serii Ścieżki do Celów znajduje się na stronie www.globalna.ceo.org.pl

 

FILMY

MATERIAŁY METODYCZNE

Strony